MIRAGE 48105 1/48 PZL/KTF P.24c Tureckie Siły Powietrzne (zawiera części z Białego Metalu)
Cena widoczna tylko dla podmiotów gospodarczych, proszę się zalogować.
Mirage #48108 1/48 PZL P.24G 'Kampania w Grecji 1940/1941'
[Re-edycja z częściami z Białego Metalu]
english text? - please change the language - in the top of this site
Opis produktu:
SKALA: 1/48
nr. katalogowy: 48108
kod kreskowy: 5901461481085
produkt: NOWY
wyprodukowano w: Polsce
sposób montażu: model do sklejenia
tworzywo: plastik (oraz poszczgólne części z białego metalu i fototrawione)
przeznaczony dla osób: powyżej 14 lat
NIE ZAWIERA: kleju, pędzelku, narzędzi, farbek.
rozmiar pudełka: 29 cm x 21 cm x 5,5 cm
waga produktu wraz z pudełkiem: 0.18 kg
instrukcja w języku: polskim, angielskim i greckim
ilość modeli w kartonie zbiorczym: 25 szt. (wymiar kartonu zbiorczego: 60 x 45 x 33 cm)
Opis modelu:
długość: 16 cm
rozpiętość skrzydeł: 22,5 cm
ilość elementów plastikowych szarych: 68
ilość elementów plastikowych przeźroczystych: 2
ilość elementów fototrawionych: 48
ilość elementów z białego metalu: 8
ilość elementów kalkomani: 41
ilość elemntów na kliszy: 3
Schematy malowań:
PZL P.24G ¢116, lotnisko Eleusis, Ateny, 1937 rok
PZL P.24G ¢112, kwiecień 1941
PZL P.24G ¢102 z 23 Mira Dioxe (Eskadra myśliwska), baza lotnicza Argos, kwiecień 1941 rok
PZL P.24G ¢115, prawdopodobnie z 21 Mira Dioxe (Eskadra myśliwska),1940/1941 rok
SAMOLOT MYŚLIWSKI PZL P.24
Efektowny pokaz akrobacji Bolesława Orlińskiego na samolocie PZL P.6 na Międzynarodowym Salonie lotniczym w Paryżu w 1930 r – zwrócił uwagę zagranicy na samoloty myśliwskie PZL
konstrukcji inż. Zygmunta Puławskiego z Państwowych Zakładów Lotniczych w Warszawie. W 1932 r do produkcji wszedł PZL P.7, a w 1933 r PZL P.11.
Ponieważ umowa licencyjnaz Anglią na silniki Bristol do tych samolotów nie zezwalała na ich eksport – aby móc je sprzedać za granicę, trzeba je było wyposażać
we francuskie silniki Gnôme-Rhône.
W 1933 r inż. Wsiewołod Jan Jakimiuk, po śmierci inż. Puławskiego, opracował samolot myśliwski PZL P.24, który był rozwinięciem PZL P.7 i PZL P.11, dostosowanym
do zabudowy silników Gnôme-Rhône o mocy 900-1000 KM, co pozwalało na uzyskanie dużej prędkości maksymalnej.
Pierwszy lot na prototypie PZL P.24 wykonał Bolesław Orliński w maju 1933 r. Na drugim prototypie P.24/II Orliński 28 czerwca 1934 r ustalił rekord prędkości dla samolotów myśliwskich
z silnikiem gwiazdowym – 414 km/h, zatwierdzony przez Międzynarodową Federację Lotniczą FAI. PZL P.24 jako jeden z pierwszych na świecie otrzymał 2 działka 20 mm jako uzbrojenie.
Gdy został wystawiony w listopadzie 1934 r na Międzynarodowym Salonie Lotniczym w Paryżu – wzbudził zainteresowanie prasy lotniczej oraz państw bałkańskich.
W 1935 r samolot przeszedł wszechstronne próby fabryczne i został nieco ulepszony. W styczniu 1936 r zademonstrowano trzeci prototyp P.24/II w Warszawie misjom wojskowym
Bułgarii, Estonii, Grecji, Jugosławii, Rumunii i Turcji, a w styczniu i lutym B. Orliński wykonał na nim lot reklamowy na Węgry, do Bułgarii, Grecji i Turcji.
Gdy w Turcji z powodu zacięcia wybuchło działko, lecz dzięki podwieszeniu pod skrzydłem nie została uszkodzona konstrukcja skrzydła, światowa prasa lotnicza podkreśliła
kolejną zaletę P.24. Wkrótce posypały się zamówienia.
W kwietniu 1936 r złołyły ją Turcja i Bułgaria, w sierpniu Rumunia, a w październiku Grecja. Ponieważ skrzydła i usterzenie P.24 były niemal identyczne z zastosowanymi na P.11.
Błyskawicznie uruchomiono produkcję seryjną. Pierwszy seryjny P.24 został oblatany w sierpniu 1936 r, czyli w 5 miesięcy od otrzymania zamówień.
PZL P.24 był najbardziej znanym w świecie polskim samolotem myśliwskim lat trzydziestych. Zbudowano go wraz z prototypami w Polsce 97 sztuk, a z licencji za granicą 46,
czyli łącznie 142 sztuki.
Jedyny zachowany egzemplarz znajduje się w muzeum w Turcji.
PZL P.24F i G w Grecji
W drugiej połowie 1937 r i na początku 1938 r Grecja otrzymała 12 P.24F z dwoma działkami i 24 P.24G z 4 k.m. Obie wersje napędzał silnik Gnôme-Rhône 14N 07
o mocy 950/970 KM z trójłopatowym śmigłem.
W stosunku do wcześniejszych wersji samolot miał zmienioną osłonę silnika i dodany kołpak śmigła. Rozwijał prędkość maksymalną 430 km/h.
Samoloty początkowo były srebrne i nosiły numery od D101 do D136 na bokach kadłuba. Służyły one w dywizjonach myśliwskich (mira) 21, 22, 23.
W 1940 r wszystkie samoloty przezbrojono w 4 k.m., czyli przerobiono na wersję P.24G oraz otrzymały wielobarwny kamuflaż.
W wojnie z Włochami i Niemcami od listopada 1940 do końca kwietnia 1941 na samolotach P.24 greccy piloci zestrzelili 40 samolotów (36 włoskich i 4 niemieckie).
2.XI.1940 por. Marinos Mitralexis zniszczył włoski bombowiec taranem.
Było to prawdopodobnie pierwsze staranowanie samolotu w II wojnie światowej. Jeden z ostatnich P.24 został zestrzelony na Kretą.
Jeden P.24 zdobyty przez Włochów jeszcze w 1943 r znajdował się na stanie lotnictwa włoskiego.
Opis techniczny
Jednomiejscowy samolot myśliwski metalowej konstrukcji. Kabina kryta. Przód kadłuba kratownicowy kryty blachą, tył półskorupowy. Płat o kształcie mewim
(„Puławskiego”, „polski”) w widoku z przodu, dwudświgarowy, podparty zastrzałami.
Podwozie stałe, nożycowe, z amortyzatorami schowanymi w kadłubie. Uzbrojenie wersji P.24A i F – 2 działka 20 mm i 2 k.m. 7,92 mm,
P.24B, C, E i G – 4 k.m. 7,92 mm oraz 4 bomby 12,5 kg (w P.24F – 50 kg) pod skrzydlami.
Silnik chłodzony powietrzem 14-cylindrowy gwiazdowy w P.24A, B i C Gnôme Rhône 14 Kfs o mocy maksymalnej 930 KM,
w P.24E IAR Gnôme Rhône 14 KII c32 o mocy 930 KM lub IAR 14 KIIIc36 o mocy 970 KM, w P.24F i G Gnôme Rhône
14N o mocy 970 KM. Śmigło metalowe trójłopatowe, a w P.24E drewniane dwułopatowe. Zbiorniki paliwa na 336 l. Przelotowe zużycie paliwa 145-150 l/h.
Opracowanie: Andrzej Glass
Dane techniczne samolotu
Wersja F, G
Rozpiętość 10,68 m
Długość 7,81 m
Wysokość 2,69 m
Powierzchnia nośna 17,9 m2
Masa własna 1329 kg
Masa użyteczna 686 kg
Masa całkowita 1915 kg
Prędkość maksymalna 430 km/h
Prędkość przelotowa 310 km/h
Prędkość minimalna 105 km/h
Wznoszenie 11,1 m/s
Pułap 10500 m
Zasięg 700 km
ZALECANA LEKTURA / SUGGESTED READING:
1. PZL P.24, Andrzej Glass, Wydawnictwo Militaria, 1994 - Historia, fotografie, plany / Narrative, photos,drawings.
2. PZL P.24, Seria „Pod Lupą” #15., Przemysław Skulski, ACE Publication, 2002
- Historia, szczegółowe zdjecia płatowca opis malowania / Narrative, detailed photos,camouflage and markings.
3. SAMOLOTY WOJSKOWE W POLSCE 1924-1939., Andrzej Morgała, Bellona, 2003 - Historia, fotografie / Narrative, photos.
4. DRAGON HOBBY 4/1999 . „PZL P.24 w Turcji”, Andrzej Glass. Mirage Hobby, 1999 - Historia, fotografie / Narrative, photos.
5. HELLENIC WINGS Vol I: 1908-1944., Praca zbiorowa. - Historia, fotografie / Narrative, photos.
6. BIULETYN IPMS ELLADOS 1/1999 - opis malowania /camouflage and markings.
Znasz więcej źrodeł w internecie lub wydawnictw? Podziel się tymi informacjami z Modelarzami.
Napisz do nas, a my je tu opublikujemy: marketing@mirage-hobby.pl
Wykonałeś jakikolwiek model Mirage Hobby? Przyślij nam jego zdjęcie! Wypełnij formularz: www.mhshop.pl/ModelPhoto
Modele [Mirage #48108 1/48 PZL P.24G 'Kampania w Grecji 1940/1941'] wykonane przez Modelarzy:
photo / made by | country | flag |
Lukasz Kedzierski |
Australia |
|